Wprowadzanie inteligentnych rozwiązań w hotelach podyktowane jest nie tylko modą, ale również bezpieczeństwem i komfortem gości oraz sporymi oszczędnościami. Co zrobić, by stać się zarządcą takiego inteligentnego obiektu? Z pewnością trzeba sprytnie zarządzać ogrzewaniem! W tym celu warto wykorzystać nasz innowacyjny system do sterowania ogrzewaniem hotelowym. Rzecz jasna system sam wszystkiego nie zrobi, dlatego przygotowaliśmy 5 praktycznych wskazówek, które mogą okazać się pomocne.
Ogrzewanie jest jednym z największych wydatków, jakie musi ponieść właściciel hotelu. Z tego powodu priorytetem staje się zracjonalizowanie zużycia energii. Podejmując decyzję o wyborze systemu grzewczego warto kierować się kosztami eksploatacji i konserwacji instalacji oraz żywotnością urządzeń. Warto zwrócić też uwagę na czynniki typu: koszty zakupu i instalacji urządzeń oraz fakt czy mamy do czynienia z budynkiem nowo powstającym, czy modernizowanym.
Montaż inteligentnego systemu zarządzania ogrzewaniem umożliwi stały podgląd aktualnych temperatur w pomieszczeniach oraz ich zmianę – manualną bądź poprzez wybór jednego z zadanych programów. Korzystając z najnowszych rozwiązań ustawimy indywidualną temperaturę dla konkretnych pomieszczeń w określonym czasie. W jednym pomieszczeniu można ustawić w nocy temperaturę na 15 stopni Celsjusza, a w innym o tej samej porze na 21 stopni. Zarządzanie odbywa się poprzez panel administracyjny i jest bardzo proste. Na panelu wyświetlane są powiadomienia o zmianie danych czy alarmach. W systemie dostępna jest też opcja, dzięki której informacje o alarmach dostarczane są w formie smsa bądź mailowo.
Recepcjonista ma możliwość podglądu i wyszukiwania stref pogrupowanych według ustalonej hierarchii: np. piętro, parter, apartament. Możliwe jest odczytywanie i sterowanie poszczególnymi parametrami: temperatur aktualnych, zadanych czy tzw. statusów (przypisane wcześniej sterowanie dobowe). Dla każdego z ustalanych stanów (zajęty, wolny, ochrona, praca ręczna) administrator może ustawić temperaturę dla dowolnej godziny. Atutem tego rozwiązania jest możliwość synchronizacji sterowania ogrzewaniem podłogowym z ogrzewaniem grzejnikowym. Jest to wydajne, funkcjonalne i oszczędne. Komunikacja konfiguracyjna sterownika do ogrzewania hotelowego odbywa się bezprzewodowo (regulatory i czujniki) i przewodowo (tylko czujniki).
Ważnym atutem zastosowania takiego rozwiązania jest zmniejszenie ilości okablowania obiektu, co automatycznie wiąże się ze zmniejszeniem nakładów finansowych podczas inwestycji czy modernizacji. Do zalet tego systemu zalicza się również sprawność w komunikowaniu urządzeń, czy estetykę związaną z projektem inteligentnego systemu opartym o nowoczesny design.
W systemie zarządzania ogrzewaniem hotelowym ważne jest, by systematycznie sprawdzać energochłonność, dbać o sprawny system stolarki okiennej i drzwiowej oraz kontrolować, w jakim stanie jest izolacja rur i przewodów centralnego ogrzewania. Warto raz w roku, przed rozpoczęciem sezonu grzewczego wyregulować i wyczyścić kocioł (jeżeli mamy taki w obiekcie) z sadzy i substancji smolistych osadzających się podczas eksploatacji pieca, gdyż osad utrudnia odbiór ciepła z wymiennika i jednocześnie obniża sprawność urządzenia poprzez zwiększanie zużycia paliwa. Nie zapominajmy też o przeglądzie systemu wentylacyjnego.
W obiektach wznoszonych według obowiązujących standardów, przez wentylację grawitacyjną można stracić 30-40% ciepła. Być może warto rozważyć też wprowadzenie tzw. mechanicznej wentylacji z odzyskiem ciepła. Przykładowo czerpanie powietrza przez gruntowy wymiennik ciepła umożliwia redukcję wyżej wspomnianych strat nawet o 80%. Najtrudniejszym zadaniem nie jest bowiem ogrzanie budynku, ale utrzymywanie w nim ciepła na odpowiednim poziomie.
Budując od podstaw obiekt hotelowy, możemy zastosować w budynku ekologiczne i oszczędnościowe rozwiązania wykorzystując odnawialne źródła energii. Jeżeli prowadzisz hotel czy pensjonat kilka lat albo i dłużej to być może warto przyglądnąć się podpisanym umowom z dostawcami energii, przejrzeć obowiązujące taryfy, cenniki. Branża hotelowa przez dostawców energii uznawana jest za tzw. dobrych klientów, dlatego w dłuższej perspektywie opłaci się im dostosować plan taryfowy do realnych potrzeb obiektu. Niektórzy dostawcy oferują tzw. taryfy flexi (elastyczne), które uwzględniają sezonowość okresów grzewczych. Dobrym pomysłem jest, by właściciele ogrzewający budynek paliwem stałym kupowali opał hurtowo i to późną wiosną, bądź wczesnym latem, gdy jego ceny są niższe. Zamówienia grupowe są jeszcze korzystniejsze finansowo. Znane są przypadki, że hotelarze w swojej okolicy poszukują partnerów, aby wspólnie negocjować ceny z dostawcami.
Dobre samopoczucie uzależnione jest w dużej mierze od temperatury, jaka panuje w pomieszczeniu, w którym przebywamy. Latem czujemy się komfortowo, gdy temperatura wynosi od 24 do 28 stopni Celsjusza, zimą: 20-23 stopnie. Oczywiście temperatura odczuwalna jest bardzo indywidualną sprawą. Inaczej ciepło odczuwają osoby około 45 roku życia, a inaczej dzieci czy osoby starsze (w przypadku tych dwóch grup wiekowych najbardziej komfortowa temperatura to ta o 2 stopnie wyższa).
Dla naszego zdrowia powinniśmy przyzwyczajać organizm od najmłodszych lat do nieco niższych temperatur niż tych osiąganych w naszych domach obecnie. Inne są wskazania temperaturowe dla łazienek (szczególnie o różnych porach dnia), ale jest to spowodowane osiąganym stanem wilgotności. Pamiętajmy, że przegrzewanie bądź niedogrzewanie pomieszczeń stanie się dla gości dyskomfortowe i może odbić się nie tylko na ich wspomnieniach związanych z pobytem w naszym hotelu, ale także na opinii na temat obiektu.
Obiekty hotelowe, coraz częściej oferują różnego rodzaju usługi dodatkowe, nie tylko noclegi. W inny sposób należy więc zarządzać ogrzewaniem pokoi hotelowych, a inaczej przyhotelowych restauracji, barów, kawiarni, sal konferencyjnych, czy strefy SPA.
W pokojach hotelowych warto utrzymywać temperaturę około 20 stopni. W pomieszczeniach nieużywanych obniżmy ją do poziomu 16 stopni, aby szybko można było je dogrzać, jeżeli pokoje okażą się potrzebne dla nowych gości. Z kolei w pomieszczeniach użytkowanych rzadko najkorzystniej jest utrzymywać temperaturę na poziomie około 12 stopni. Wyliczenia pokazują, że obniżenie temperatury w nocy w godzinach od około 23 do 5 nad ranem powoduje spadek zużycia ciepła od 5 do 10%.
Czy wiedziałeś, że obniżając temperaturę z 24 do 21 stopni zyskujesz w skali miesiąca nawet 15% oszczędności na rachunku za ogrzewanie?
Temperatura o 1 stopień niższa oznacza przykładowo oszczędność ok. 100 m³ gazu w skali roku. Dodatkowe straty ciepła, a co się z tym wiąże wzrost zużycia energii o kilkanaście procent to efekt przegrzewania pomieszczeń. To prowadzi do częstego otwierania okien, a w efekcie aż 40 do 70% strat energii zużywanej zimą na ogrzewanie.
Nawet najinteligentniejszy system jest tylko systemem. Aby działał sprawnie potrzebujemy nie tylko urządzeń technicznych, ale też wyszkolonego i świadomego swoich obowiązków personelu. Pracownicy administrujący systemem powinni poznać nie tylko zasady działania inteligentnego systemu, ale również ustalone reguły regulacji temperaturowej dla poszczególnych miejsc w obiekcie. Pracownicy powinni także nabyć pewne nawyki związane z korzystaniem z systemu, czy regulatorów pokojowych. Każdy wie, że w racjonalnym korzystaniu z instalacji grzewczej przydatne są właśnie urządzenia regulacyjne. Dobre sterowniki umożliwiają zaprogramowanie różnych wartości temperaturowych w pomieszczeniach tak, aby osiągane temperatury były inne dla różnych okresów dnia, czy dni tygodnia.Pracownicy hotelu muszą wiedzieć też, że niekorzystne jest zasłanianie grzejników. Do ich stałych obowiązków powinno należeć sprawdzanie, jak w pokojach rozmieszczone są elementy dekoracyjne czy meble. Ustawione w pobliżu grzejnika generują straty ciepła sięgające nawet 10%. Pamiętajmy także o monitorowaniu stanu ekranów z folii aluminiowej, które odbijają ciepło.
Wietrzenie pokoi podczas mroźnej zimy powinno trwać nie dłużej niż kilka minut. Optymalny czas to od 3 do 5 minut. Pracownicy powinni znać zasady postępowania oraz system obsługi urządzeń. Powinni też wiedzieć jak reagować w sytuacjach kryzysowych.
Dobry właściciel obiektu dąży do tego, aby zarządzać nim efektywnie i generować przy tym zyski, a to nierozerwalnie wiąże się z planowaniem i realizacją inwestycji. Nowoczesne technologie wspierając wykonywanie różnych obowiązków pomagają w sprawnym zarządzaniu hotelem i zmniejszają koszty jego utrzymania. Inteligentne systemy są gwarantem takich korzyści jak: niższe koszty eksploatacji budynku, komfort gości, wygoda czy świadoma dbałość o środowisko naturalne. Warto więc rozważyć wdrożenie takiego systemu w swoim hotelu czy pensjonacie, zwłaszcza że jest to inwestycja na lata.
Na koniec, specjalnie dla Was przygotowaliśmy infografikę z konkretnymi wskazaniami jak dbać o to, by w pomieszczeniach hotelowych panowała zawsze komfortowa temperatura. Warto o nich pamiętać, ponieważ inteligentne sterowanie ogrzewaniem hotelowym to klucz do sukcesu i lepszej pozycji hotelu na rynku!
Czy inteligentne hotele to przyszłość branży? Napiszcie w komentarzach co o tym myślicie!
Brak komentarzy